سیگار کشیدن در دوران بارداری ممکن است خطر ابتلا به دیابت حاملگی زن را افزایش دهد

 9دسامبر 2019 - سیگار کشیدن در دوران بارداری یکی از مهمترین عوامل خطر برای پیامدهای بد در بارداری است. در ایالات متحده ، 10.7٪ از کل زنان در دوران بارداری سیگار می کشند یا در معرض دود افراد سیگاری هستند، که این موضوع نوزادان آنها را در معرض خطر بیشتری برای زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و تأخیر در رشد نسبت به همتایان غیر سیگاری خود یا زنان بارداری که در معرض دود دست دوم نیستند، قرار می دهد.

علاوه بر این خطرات، یک تیم تحقیقاتی بین المللی به سرپرستی دکتر Yael Bar-Zeev ، با همکاری دکتر Zelalem و پروفسورIlana Chertok  در دانشگاه اوهایو، دریافتند که استعمال سیگار در دوران بارداری همچنین ممکن است خطر ابتلا به دیابت حاملگی (GDM) را افزایش دهد. دیابت حاملگی منجر به خطرات بالاتری برای عوارض بارداری و زایمان مانند ماکروزومی (نوزادانی بزرگتر از نوزادان متوسط) و زایمان سزارین می شود.

این یافته ها در هفته جاری در مجله ی Obstetrics & Gynecology منتشر شد.

دکتر Yael Bar-Zeev و تیم وی تجزیه و تحلیل ثانویه ای از داده های جمع آوری شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده (CDC) به نام سیستم نظارت بر ارزیابی خطر بارداری (PRAMS)، انجام دادند. برای این مطالعه، آنها وضعیت استعمال سیگار را برای 222408 زن که در طی سالهای 2009-2015 زایمان کرده بودند، بررسی کردند. از این تعداد 12.897 (5.3 درصد) به دیابت حاملگی مبتلا بودند.

محققان دریافتند برای زنان بارداری كه روزانه به کشیدن همان تعداد سیگاری که قبل از بارداری می کشیدند ادامه داده یا تعداد بیشتری سیگار در دوران بارداری خود می کشیدند، احتمال ابتلا به دیابت حاملگی تقریباً 50٪ بیشتر است. آن دسته از خانمهای بارداری که تعداد سیگار خود را کاهش داده اند، هنوز 22٪ بیشتر از خانمهایی که هرگز سیگار نمی کشیدند یا دو سال قبل از بارداری سیگار را ترک کردند، در معرض خطر دیابت حاملگی هستند.

دکتر Yael Bar-Zeev گفت: در حالت ایده آل، زنان قبل از بارداری باید سیگار کشیدن را ترک کنند. علاوه بر این، به دلیل خطرات زیاد ناشی از آن، ضروری است که افراد سیگاری باردار به برنامه های ترک سیگار مخصوص بارداری دسترسی داشته باشند. در حال حاضر، در ایالات متحده، این خدمات به اندازه کافی در دسترس نمی باشند و یا متناسب با زنان باردار نیستند و نیاز به تغییر دارند.

منبع:

Bar-Zeev, Y., et al. (2019) Association Between Prenatal Smoking and Gestational Diabetes Mellitus. Obstetrics & Gynecology. doi.org/10.1097/AOG.0000000000003602.

https://www.news-medical.net/news/20191209/Smoking-during-pregnancy-may-increase-womans-risk-of-developing-gestational-diabetes.aspx